blog
transitie
elektrisch rijden

Elektrisch rijden is de toekomst, maar wat doen we vandaag?

Elektrisch rijden is de toekomst en dat is maar goed ook want we willen ons land en deze planeet natuurlijk goed achterlaten voor onze kleinkinderen. 

Het is daarom fantastisch nieuws dat vele grote bedrijven en autofabrikanten zich vol inzetten op elektrisch rijden. Zo hebben Unilever, IKEA, Vattenfall, Deutsche Post DHL, LeasePlan en nog 5 andere bedrijven onlangs, in het mobiliteitsinitiatief EV100, vastgelegd dat in 2030 al hun personenauto’s elektrisch aangedreven zullen zijn.

Ook de auto-industrie zet in op elektrisch. Volvo wil over 2 jaar alleen nog maar elektrische of hybride auto’s produceren. Daimler versnelt de productie van elektrische auto’s en Volkswagen wil een verkoopaandeel van 25% elektrische auto’s in 2025 behalen.

En verder is het natuurlijk wachten op het verbod van benzine- en dieselauto’s door de overheid. Frankrijk en de UK kondigden al aan de verkoop van dieselauto’s in 2040 te willen verbieden en Noorwegen wil de verkoop van alle brandstofauto’s al vanaf 2025 aan banden leggen.   


Maar wat kunnen we nú nog meer doen?

Prachtig nieuws voor de toekomst, maar wat kunnen we nú nog meer doen? Op dit moment veroorzaakt mobiliteit namelijk nog steeds zo’n 20% van alle CO2-uitstoot in Europa, 12% daarvan komt van personenauto’s. Daarbij neemt het aantal gereden kilometers in Europa alleen maar toe en de helft van deze kilometers zijn bedrijfsmatig. 

Om nú impact te kunnen genereren richt BusinessConcern zich op het realiseren van reisgedragsverandering bij medewerkers. Bedrijven kunnen eenvoudig 10% tot 20% minder CO2 per jaar uitstoten door medewerkers te motiveren voor duurzamer rij- en reisgedrag.


MobilityConcern

BusinessConcern ontwikkelde hiertoe het programma MobilityConcern Een innovatief programma waarin de medewerker gemotiveerd wordt duurzamere reiskeuzes te maken. Samen met de VU-Adriba uit Amsterdam ontwikkelden we een uitdagend incentiveprogramma waarbij medewerkers die goed presteren beloond worden. Medewerkers stellen een persoonlijk verbeterplan op en krijgen in onze Mobility Monitor inzicht in hun eigen prestaties en bijdrage aan de totale besparing van de organisatie. We rapporteren brandstofverbruik, gedeelde ritten, en OV-, fiets- en vliegreizen. Medewerkers kunnen meedoen aan challenges en serious games. 

Iedereen draagt op zijn eigen manier bij. Zo kan iemand in de sales misschien moeilijk de auto laten staan, maar kan middels een bewuste rijstijl ook veel bijdragen. Medewerkers die dichtbij kantoor wonen kunnen vaker op de fiets komen en medewerkers die nu gewoontegetrouw de auto pakken naar kantoor, kunnen best ritten delen of wat vaker met de trein reizen. Een dag per week minder met de auto scheelt namelijk al snel 20% CO2 uitstoot! En ook al rijd je elektrisch, het kan altijd duurzamer met de trein, fiets, of door je rit te delen. Het liefst alles buiten de spits natuurlijk. Wel zo efficiënt, comfortabel en milieubewust. 

De eerste stap in MobilityConcern ligt in eerste instantie op het realiseren van een lagere CO2-uitstoot per kilometer. Prettig gevolg is dat de mobiliteitskosten daardoor ook direct naar beneden gaan. Het programma verdient zichzelf binnen 2 tot 8 maanden terug. 

Kortom, met MobilityConcern bieden wij bedrijven in Europa een krachtig programma om mobiliteit te verduurzamen.
Niet pas in de toekomst, maar gewoon vanaf vandaag. Zonder ingewikkelde aanpassingen aan uw beleid.
 

Benieuwd naar de mogelijkheden?

Bel of mail mij gerust!

Serge.vandenberg@businessconcern.nl
06-55125794
 

^